Skrivet av: AN | 22 augusti 2009

Att driva en kennel

Dagens inlägg kommer behandla något som jag tror att de flesta som någon gång sysslat med hundverksamhet i någon form råkat ut för.

Jag och min bror driver en kennel ihop som en liten sidoverksamhet till våra övriga sysslor. Det hela började för några år sedan då brorsan vi fick ta över några djur från en kennel som lades ned i södra landet. Nu driver vi denna norr om Stockholm och föder upp hundar. För att verkligen på allvar kunna hänge sig till sitt hundintresse så tänkte brorsan att: ”Bo på landet måste ju vara optimalt för denna typ av verksamhet”.

Rent krasst kan man säga om rasen vi föder upp, att den är lite ljudlig då det är draghundar vi talar om. Särskilt då vi ska ut på träningspass med fyra eller fem vuxna djur som drar en fyrhjuling eller trehjulig cykel. Du ylas det och låter om dom som aldrig förr, då rasen i sig är lite varg i ursprunget så ingår även ylande och där kommer då problemet in i ekvationen.

Brorsan hittade som sagt en oas ute på landet, en bra skogstomt i södersluttning men berg och natur i alla dess former där vi tillsammans konstruerade ett hägn som är knappa 1000 kvm. En utopi för hundarna som har en helt egen värld med gott om utsiktspunkter att ligga på för att kolla in omgivningen. Men dock en baksida som hundar i flock har, ett rangsystem som det emellanåt blir lite slagsmål om samt en viss förmåga att ”sjunga lite” på nätterna.

Detta bittra faktum retar gallfeber på grannarna som nu stålsatt sig på att driva bort brorsan och hans verksamhet från området genom att gå upp på nätterna och sabotera hängnet. Detta gör att hundarna smiter ut och ställer till det för brorsan. Polisen, i det här läget, är extremt neutral. Fast det utan tvivel påvisats att sabotage utförts och senare orsakat att hundarna gjort bort sig så läggs inget krut på att någon ställs till svars för detta.

Min bestämda ståndpunkt är att: ”Flyttar man till landet får man räkna med att man flyttar närmare djur”. Med detta sagt så är det ju rent horribelt att det kan fortgå i denna omfattning. Det kommer skadeståndskrav från höger och vänster, det kommer anonyma anmälningar till länsveterinären om vanvård av djur. Allt detta för att omedelbart motbevisas då polisen eller veterinärerna dyker upp för att finna en kennel med välvårdade och välmående djur.

När frågan ställs av dessa myndigheter på vad vi tror orsakar dessa anmälningar så blir vårt svar: ” Hundarna är hundar, de låter lite, bråkar lite och ylar lite men majoriteten av tiden så är det tyst”. Under de senaste fyra besöken har hundarna inte sagt ”flasklock” och lugnt och stillsamt legat och kollat in poliserna som fotograferat hundarna och skadegörelsen på hägnet, detsamma gällde länsveterinärerna. Dessa myndigheter MÅSTE rycka ut då vanvård anmäls då det åligger hundägaren att se till at djuren har erforderligt skydd mot väder och vind samt tillgång till färskt vatten.

Nä gott folk, i stället för att intressera sig för vad det är typ av verksamhet så gaddar man ihop sig och skapar en lynchstämning i grannskapet. Sedan fabricerar man att hundarna under sina nattliga turnéer slukat både fåglar och fä. Vad det handlar om är att det låter lite mer än vanligt och så råkar brorsan ha bosatt sig i ett område som enbart verkar bestå av en bunt med hundhatare som ägnar lite mer tid än dygnet har att erbjuda för att göra livet surt för honom…


Svar

  1. Jo… – Alnabone – att bli accepterad på landet utan hundar – kan vara väldigt besvärligt (efter 13 år på mitt nuvarande boställe – så är jag fortfarande ”luft” för mina närmaste grannar) – och med så många hundar – så kan det ju bli rent omöjligt att ens få bo kvar, tyvärr tyvärr… 😥

    Varför ❓

    Tja – faen vet – men måhända revirtänkandet- handlandet är mycket starkare på landet än i en tätort – vad vet jag… 😉

  2. Hahaha, jo du Josef, revirpinkandet är mera framträdande på landet än i storstan men jag tror samtidigt att man skulle bli arkebuserad om man började med draghundsverksamhet i ett villa område 🙂

  3. Usch så tråkigt! Jag skulle flytta. Se mig om efter en bättre plats och räcka långnäsa åt grannarna. Tji fick ni era jävlar!

  4. Jo du, jag och mitt x köpte en skogstomt av en bonde 1990, vi letade speciellt efter en naturtomt för att slippa grannar inpå knuten då vi hade hundar. Nu var inte våra hundar av en skällig natur, men vi ville kunna ha dem lösa på tomten. 4000kvm.

    Men istället ”vädrade” bonden pengar och beslöt att stycka av fler tomter, så efter två år hade vi fått 2 nya grannar. Ingen av dem var vidare glada i hundar. Vi byggde en hundgård – (allt för friden).

    Men för att återgå till ämnet – vad du tog upp – draghundar, flockdjur etc… Frågan är hur länge ni ska klara av ”käbblet” från grannarna och framför allt raserandet av era stängsel?

    I rimlighetens namn borde väl folk uppskatta att hundarna är inhägnade. Nä, antingen får ni flytta längre in i skogen eller söka er ännu mer Norr över där folk är vana och mer toleranta mot draghundar i flock! (Kanske tror de han har och föder upp vargar!?)

    Jag tycker det är tråkigt att han skulle få sådana problem, när han var så glada över att kunna förverkliga sin dröm. istället fick han en mardröm… suck

    Lycka till.

  5. Människorna är födda egoister. Tolerans är ett vackert ord och tanke, men saker tolereras när den är inte närgränsande.
    När folk stämmer kyrkan för att det är störande med klockringningen, vad kan man förvänta sig om det är djur inblandade.
    När jag är hos mina föräldrar tycker att det är mysigt när tuppen gal. När hunden skäller nästgårds, tar jag fram öronpropparna, men den stör inte dagtid. Då är det mycket värre med all elektriska lior som kan gå lite i tid och otid.

  6. Nja… – Antonia – jag är in i märgen övertygad om att den sortens egoism – som Du menar – den får Wi via modersmjölken – och sen intellektuellt via föräldrar och andra vuxna – och ej minst i skolan senare – och numera också redan i ett-årsstadiet i dagis osv, tyvärr tyvärr… 😥

    I o f s kan jag ha fel i det här – men det tror jag ej alls själv på – därför att när Wi föds så har Wi alla utgångspunkten: ”KÄRLEK = ATT OVILLKORLIGEN OCH STARKT TYCKA OM NÅGON FÖR DET DEN ÄR, OCH EJ FÖR DET SOM GES.”


Lämna en kommentar

Kategorier