Skrivet av: AN | 02 augusti 2009

Vildsvin…

Jag har under den senaste tiden roat mig med att skriva inlägg av allehanda slag i lokalblaskorna kring bygden för att starta lite oponion gällande det snabbt växande problemt i skog och mark, nämligen vildsvin. Läste man Asterix som barn så fick man snabbt klart för sig vad de tecknade figurerna tyckte dessa djur skulle användas som… mat!

Är man, som jag, hundägare och har som största nöje att spatsera i skog och mark med dessa så uplever man ogärna ett möte med en 200-300kg tung och vild gris. Dels kan den skada hundarna och sekundärt kan man själv råka illa ut såvida man inte finner ett lämpligt träd att slänga sig upp i.

Hur som helst så har vildsvinsstammen vuxit till sig under åren och nu har vi fått indikationer på att någon idiot dessutom roat sig med att blanda in tamgris i vildsvinsstammen vilket resliterar i avsevärt större och tyngre svin än normalt. För en tid sedan så var en bekant ute på grusvägen, inte långt från där vi bor där han blev tvungen att stanna för att en galt ”parkerat” mitt på vägen. Han tutade och rusade motorn men inget hände varpå han klev ur bilen och började vissla och hoppa. Därpå vände vildsvinet på en femöring och gjorde en riktig tjurrusning mot honom vilket fick honom att slänga sig in i sin bil, sekunderna efter dånade det till i bilen då vildsvinet stångade den, sedan vacklade det vimmelkantigt in i skogen…

Av anledningar, som den ovan beskrivna, har vi nu skrivit till kommun men meddelandet man får är att skyddsjakt inte anses nödvändig…

Vildsvin föder 5-10 (15) kultingar och suggorna blir könsmogna inom första året. Vildsvin kan föda upp till två kullar per år och dödstalet hos kultingarna är mycket litet. Detta innebära alltså att om ingen skyddsjakt blir tillåten kommer vi snart ha en population på närmare 1000-1500 djur inom 1-2 år, detta mot dagens cirka 500. Ett vildsvin kan leva i upp till 30 år…

Egna tankar om att möta ett eller flera vildsvin i skogen är lite växlande. Jag har en flock med hundar som jag tror skulle klara sig ganska bra mot vildsvin, om inte annat skulle de säkerligen kunna springa i från dem. Själv går jag numera inte ut i skogen utan ett vapen och så gör flera med mig. Skulle man stöta på vildsvin så är en avlossad kula ett säkert sätt att bli av med dom om inte annat så blir det en god middag till kvällen.

Säkert äro att när jaktsäsongen kommer så kommer många svin möta sina banemän klädda i skogsgrönt…


Svar

  1. Jag håller med dig.
    Även vi människor med våra tamdjur har rätt till naturen !

    En sak slår mig.

    Vildsvin, varg, björn och säkert många fler arter har i stort sett inte funnits i Sverige på många år.
    Nu är alla tillbaka.
    Detta hände just när vi upptäckte ”klimatförändringarna”.

    Inte kommer djurarter som dessa tillbaka om man negativt har påverkat klimatet ?

    De fanns i Sverige för 2-300 år sedan…var det lika illa med klimatet då ?

    En fråga Al Gore kanske kan svara på…


Lämna en kommentar

Kategorier